Friday, August 04, 2006

PDOL och Revy-SM

Då (läs förra veckan) var årets PDOL över. Det var en intressant helg får man väl säga. Jag hade en sambo i form av Decibelfascisten Jocke eftersom hans sillalyster (som hon kallas) med tillhörande bihang (läs pojkvän) var här och tog Jockes skokartong i besittning.

Torsdagen bjöd på Eric Gadd. Dom killarna kan spela musik, helt klart. Mest underhållande var nog percussionisten som snurrade med pinnarna i tid och otid. Trots det spelade han tajt. Där har TrummisJohan något att lära av :) Jag spelade även med en kille som heter Kenneth Mäki. Har aldrig sett karln förr och ännu mindre hört hans egenkomponerade hits. Så det blev verkligen "rita, gissa, spring". Ungefär efter andra versen kom jag på vilken låt det var. Det var tur att andra gitarristen stod bredvid så jag kunde tjuvkika (läs blåstirra) på hans vänster hand för att se vilka ackord det skulle va. Det var en intressant upplevelse.

Fredagen bjöd på bl.a. Carola som hade en riktigt cool scenuppsättning, där kompet satt "en våning upp" och med pelare runt om där det satt en ljuskille med följespot under hela konserten. Det bästa med konserten var nog sågningen eller parodiseringen av Lordis Hard Rock Hallelujah, där det blev Främling Hallelujah! Det blev även efterfest på statt efteråt. Kl 05 tyckte dom att dom skulle slänga ut oss eftersom dom skulle stänga. Det tyckte vi var tråkigt så vi gick vidare till Tomas Johannesson och fortsatte efterfesta. Jag kom i säng strax efter kl 07 på morgonen. Vad händer på lördagmorgonen (enligt min tidsuppfattning)?!? Jo, telefonen ringer!! Morr. Då var det bara att stiga upp.

Lördagen bjöd på bl.a. Malin Hansson i "Jesustältet" (som jag fick höra att det kallas). Där var även jag med och spelade. Det blev soulhit på soulhit och nu kunde jag låtarna i förväg. Det var lite bekvämare än torsdagens gig. Sen blev det Tomas Ledin som har ungefär bara hits som levererades med övertygande komp. Lördagen bjöd även på efterfest, dock denna gång hemma hos mig (och Jocke). Det blev inte tidigare denna kväll utan klockan blev även denna kväll runt 07 på morgonen. Och Murphy's lag gällde även på söndagmorgonen (återigen enligt min tidsuppfattning), telefonen ringde även denna gång. Men denna gång somnade jag om efteråt och vaknade typ vid kl 15 :)

Jag höll även min tradition igång, vilket är att äta (minst) en langos per dag. Det var gott :)


Revy-sm i Hudiksvall

Sitter i skrivandets stund på hotellrummet och författar detta blogginlägg.
Vi kom hit på tisdag eftermiddag efter ungefär 9 timmars bussresa. Hade jag flugit, hade jag varit i USA på samma tid. Det blev rep direkt på kvällen för att kolla så att allt funkar med hur vi ska gå in å sånt. Sen fick vi fribiljetter till Cafe August där Sigge Hill spelar 50-60 tals musik. Det är även där föreställningarna är, och det bästa av allt... Hotellet vi bor på ligger precis tvärs över gatan, så vi går ca 50 meter och då är vi framme... Bekvämt! :)

Onsdagen var det teknikrep, vilket innebar genomdrag av hela revyn för ljudet och ljusets skull. Sen var det fest på kvällen med 50-tals tema. Vi hittade en secondhand butik där jag hittade en ny vit shorta för 40 kr.. praktiskt, samt en hejdlös ful slips och en lika hejdlös ful keps som gör att man ser ut som en svamp om man inte trycker ner den. Dock fanns det inga hängslen, för då hade jag varit en fullfjädrad "liten pojke" (iaf enligt dom som visste hur man såg ut på den tiden).

Torsdagen var det rep på morgonen, lunch, genrep, parad med cowboy-tema (jag hittade en Lucky Luke pistol med knallpulver på Åhlens, samt en äkta snusnäsduk...coooolt! :) ), middag, föreställning, fest på kvällen. Det var alltså en hektisk dag.

Idag har vi varit lediga hela dagen, dom som ville fick gå på seminarier (men man måste ha föranmält sig till det). Det är gig ikväll kl 19.30 igen. Efter det ska juryn ha bestämt sig för vinnarna i de olika kategorierna. Behövs det, så kan dom även använda sig av föreställningen i morgon.

Det är även bankett imorgon. Då måste jag nog ha långbyxor.... jobbigt..
Nåväl, imorgon är en annan dag.

Nu får det räcka för den här gången.

No comments: