Sunday, August 20, 2006

Magma expansionschassi

För alla intresserade så är mitt lilla Magma-chassi klart och up and running. För er som inte vet vad ett magmachassi innebär, så är det alltså ett expansionskort som man har i en egen datorlåda och som kopplas ihop med min vanliga dator. På så sätt får jag 7 extra PCI-kortplatser där man kan stoppa in diverse kort, t.ex. ljudkort, nätverkskort etc etc (alltså ifall kortplatserna skulle ta slut i den vanliga datorn).

Det blev ju en lite intressant lösning med diverse sågande och moddande av chassi. "Moderkortet" var ändå nån sorts ATX av nåt slag, för det fanns alla hål för att skruva fast själva moderkortet förutom utom ett, när jag kollade lite noggrannare. Det var ju bekvämt. Det sista hålet löste jag med att sätta dit en liten distans så att det får stöd.

Däremot fick jag såga upp en extra kortplats för att rymma "expansionskortet" vilket är det kort som ska kopplas ihop med kortet i min dator. Datorlådan (chassit) som jag hade, var ju en "vanlig" datorlåda, alltså INTE specialbyggd för detta magmakort, därför fanns inte detta hål. Sagt och gjort, jag gjorde det och provade trycka dit det för att genast inse att precis framför varje (färdig) kortplats finns ett litet hål i botten där man styr in PCI-kortet för att det ska sitta stadigt.. det fanns ju självklart inte framför mitt nyss uppsågade hål, så jag fick helt sonika såga av nedersta flärpen på själva PCI-kortet för att det skulle rymmas. Det var oxå hyffsat problemfritt.
Jag hade även tänkt att det här chassit ska stå under min vanliga dator. När man ska öppna magmalådan så sitter båda sidorna och toppen ihop i ett stycke (som på en gammal datorlåda, som det ju faktiskt även är), vilket innebär att om jag ska in i den och sätta in ett kort, så måste jag lyfta ner min vanliga dator för att kunna öppna magmalådan. Det var ju lite besvärligt, så jag tänkte till och sågade upp ena sidan på chassit för att slippa det problemet. Sen borrade jag bara ett extra hål för att kunna skruva fast resten ordentligt. Då var den saken löst.

Nu var det bara att koppla in hela balunsen och det var här det stora problemet dök upp. Det är ett gammalt magma-kort = finns ingen manual (inte ens hos supporten) plus att det inte står så vettiga saker tryckt på själva moderkortet = jag har ingen som helst aning om vad som ska vars.
Det enda jag visste var själva ATX-kontakten, alltså strömmen till moderkortet.. Det går inte att ta fel på. Men sen fanns det två st. 3-pinnars kontakter. Nån av dom måste ju vara till strömknappen på framsidan av datorlådan tänkte jag... Så jag letade lite och hittade en troubleshooting-guide på företagets supportsidor. Där pratade dom om hur man skulle koppla in powerswitch-kontakten och att det var en 3-pinnars kontakt. Jättebra tänkte jag och kollade... min powerswitch kontakt är bara 2-pinnars. Hur ska jag då koppla in den ?!? Jag mailade till han jag köpte den av så han skickade lite bilder på hur powerswitch kontakten SKA se ut i originalchassit och det visade sig att det var bara två kablar där som går in i en 3-pinnars kontakt. En pinne ska alltså inte används... perfekt! Sen efter lite ytterligare tänkande, så kom vi fram till att den andra 3-pinnarskontakten ska gå till lampan på framsidan som visar att den är igång. Jag kopplade in allting som jag trodde det skulle va och tryckte på ON. En diod på moderkortet börjar lysa, men slocknade så fort jag släppte strömknappen, fläkten på nätagget rörde sig inte alls. Nätagget var dock bara på 200W vilket är i minsta laget, så jag for och köpte ett nytt på 400W och kopplade in. Samma sak, förutom att fläkten började snurra. Ett steg närmare.

Jag började fundera om strömknappen på min låda (som bara skickar en signal som säger att "nu ska du vara på") måste vara en som är "på hela tiden", typ som till en vanlig lampa. Jag provade hålla in knappen länge och den lös medans den var intryck.. Jag provade att "kortsluta" pinnarna med en skruvmejsel och det hände samma sak.
Då gjorde jag min mest o-ortodoxa lösning någonsin. Jag klippte av kablarna som går till strömknappen, kopplade in dom till en vanlig lampkontakt, som jag skruvade fast på utsidan av datorlådan....

Nu funkar det!


1 comment:

Kicki said...

Fyfan vad jag förstår mycket av det du nyss beskrivit! Helt sjukt vad bra ja är i datatermer! hahahahaha!!! :)