Monday, April 21, 2008

USB-minnesprojekt

Jag fick en länk av en kompis till ett rätt så nördigt, men samtidigt lika coolt och skojigt, projekt. Läs mer om det här. Jag tänkte att "bara för att det går" så måste jag prova det. Här är lite bilder på mitt bygge, enjoy!



Jag startade med ett vanligt USB-minne.



Jag sprättade upp höljet för att komma åt själva kretskortet.



Tanken är ju att använda metallhöljet i USB-kontakten, så det befintliga måste bort. Detta satt dock fast genom kretskortet och var dessutom fastlött. Fram med lödstationen!



Efter lite pillande och bändande så är metallhöljet ett minne blott.



Dags att plocka fram USB-kabeln. Jag hade en Typ A - Typ A kabel liggandes som har varit till ett USB-akvarium. Men akvariet är trasigt sen länge och en sån här kabel används typ (!) aldrig. Därför blev det ett ultimat offer för kniven.



Efter lite snittande längst kanten så kom jag åt innandömet. Sen blev jag visst så till mig att jag glömde dokumentera. Men det gick ut på att ta bort den "bakre" metalldelen (som sticker upp på bilden), ta bort kontakten som sitter i metallhöljet för att skjuta in USB-minnet i höljet. Det jag dock hade missat var att mitt USB-minne var alldeles för stort för kontakten så det fick bli en liten MacGyver-lösning...



Eltejp!! :)



Och det färdiga resultatet med "avsliten" kabel. Jag medger att det inte blev så snyggt.. Men den funkar! Och som sagt... Bara för att det går!

No comments: