Friday, January 21, 2011

En, ett...

Vem (vad) bestämmer egentligen om nåt heter "en" eller "ett"? T.ex. en apelsin eller ett hus.
Det måste ju finnas NÅN regel i svensk grammatik som bestämmer det? Det enda jag lyckats hitta är:
"Ingen har lyckats förklara detta med genus, som det heter. I svenskan är substantiven antingen n-genus (utrum) eller t-genus (neutrum). Som infödd svensk lär man sig detta med modersmjölken. Svårare är det för den som vill lära sig svenska som främmande språk." Källa: Språknämnden
Vill nämligen ha lite mer kött på benen än "så här är det!" när jag ska försöka övertyga min kära sambo (och säkert flera andra) att det minsann heter "En barnvagn" och "vagnen" och inte "Ett barnvagn" och "vagnet".

Och för att avsluta detta inlägg kommer här en alldeles egenihopknåpad förkortning: VVLMP (Var vänlig, lös mitt problem).

1 comment:

Theres said...

Kan tyvärr inte lösa ditt problem men däremot hålla med dig, det heter EN vagn och vagnen. Så är det bara. Vagnet låter som nåt talfel (förlåt Johanna) Plus att nu när jag skrev just vagnet så blev det markerat som felstavat, aha!!