Friday, January 20, 2006

Första inlägget... (kommer att vara av teknisk natur)

Har haft ett par jobbiga veckor so far, men det är ju självförvållat. Har installerat om totalt 5 datorer, varav en har 3 operativsystem. 3 st äger min kusin (och hennes två barn) och 2 är mina.

Min kusins datorer var inga problem, det var bara att tuta och köra med det tar ju faktiskt grym tid att ställa in varje Windows så det uppför sig som man vill. Alltid är det nån inställning man missat. Men nu ikväll blev alla färdiga.
Däremot har jag bråkat med en av mina, min MediaPC. Den har ett SATA-kort som inte alls ville vara med och leka med resten av datorn..... ibland. Det är det som är så lustigt. Hade det inte funkat alls, nånsin, nån gång, så hade jag köpt det rakt av. Men när det funkar ibland... Nåväl, efter många om och men så blev jag less och köpte ett nytt SATA-kort och det funkar klockrent.

Däremot var det ungefär 70000 mp3-låtar på den.... i en enda salig röra. Eftersom jag är så knäpp så vill jag ju ha ordning i tillvaron (vissa tycker kanske att det kan gå till överdrift, men jag överbevisar dom när det verkligen gäller). Jag gick igenom VARENDA mapp och fil på den disken och sorterade upp det i bokstavsordning och album. Fanns det bara en låt av en artist så rök dom. Detta tog ungefär 4-5 dar att göra (!) och jag fick ner antalet filer till ca 45000.
Inte nog med det, när det var klart så började projektet att kopiera in alla mina skivor med mp3-filer till den disken för att till slut få ett komplett bibliotek. Med tanke på att jag hade ca 150 skivor med låtar, så tog den delen av jobbet ca 3 dar att kopiera in och sortera in i biblioteket. Men nu är det gjort och det är snyggt och prydligt uppradat och jag kommer aldrig att kunna lyssna igenom allt :) Men, men... Shit happens.. jag HAR iaf dom låtarna nu ifall jag skulle behöva dom.

Sen är ju projektet med min vanliga, stationära, dator. Den ska ha 3 operativsystem (återigen är jag knäpp). Ett för vanligt arbete och internet, ett för musik och inspelning och ett "slask-os" där man kan prova saker utan att det direkt gör nåt. Man "skitar" inte ner dom andra os:en genom att prova tveksamma program. Det är inte heller nåt problem, det tar bara tid. Tid som jag egentligen inte har, därför blir det många sena nätter när man egentligen borde sova för att orka jobba dagen efter. Men men, nu är det gjort och lika glad för det är jag.

Imorrn börjar även revyn om igen, där jag numera spelar, agerar, sjunger och dansar riverdance (!). Ja, du läste rätt, jag dansar riverdance i en sketch. Riktigt skoj och vi får väldiga applåder för det. Det skulle visst bli lite festligheter efter morgondagens revy, vilket alltid är skoj. De andra revymedlemmarna är fullständigt skogstokiga, så vi har alltid kul både PÅ scen och UTANFÖR scen. Man får hoppas att det inte blir som i helgen, med en efterfest som började redan kl. 01 med tillhörande After Five, vilket är en shot bestående av Kahlua, Baileys och Minttuu. Riktigt smaskigt och precis lika farligt som det låter. Därför var man lite trött i ögat och hade ont i hårfästet i lördags. Men det gick det också.

Nåväl, skriver kanske lite mer efter helgens aktiviteter.

Over and out...

No comments: